Alla inlägg den 12 augusti 2010

Av Mia - 12 augusti 2010 21:46

att anpassa sig

och vänja sig

Jag startade bloggen för att skriva om livet

som mamma till barn

med funktionshinder

både medfödda

och förvärvade

Den 15.e oktober

för snart 5 år sedan

förvandlades hela min famils tillvaro

Minnesbilderna är forfarande för svåra

att handskas med

för att jag ska kunna skriva mer om det

Men Viggo drunknade

Han var borta

40 minuter utan andetag

puls

hjärtslag

eller reaktioner

gav honom de svåra hjärnskador han har idag

Dom 40 minuterna

är de värstaa

2400 sekunderna i mitt liv

och jag skulle inte vilja att någon

ska behöva uppleva en hundradel av dom

Viggo flögs med helikopter till Uppsala

Vi fick åka polisbil

Jag minns att jag behövde spy

sen minns jag att vi möttes av en präst

Mitt nästa minne är när vi får komma in i rummet

där Viggo ligger

nedsövd

och så svårt skadad

att dom 5 dagar senare vill stänga av respiratorn

Jag har aldrig

inte ens på film

sett så många slangar

mätare

och blinkande apparater

och jag har aldrig kännt sån sorg

Den kvällen fick jag duscha på intensiven

i Uppsala

Jag duschade bort min älskade sons spyor ur håret

samtidigt som jag själv grät

så jag kräktes mig tom

Ensam i en blå dusch

på en intensivvårdsavdelning

ändrades hela mitt synsätt

Det var såhär livett var nu

det var bara att vänja sig

Sen kom kramperna

skriken

spactisiteten

vi satt dygn in

och dygn ut

svettiga, skrattandes och gråtandes

men vi vande oss

Baclofenpumpen opererades in

och efter tre dagar log Viggo

och jag grät lyckotårar

och kunde inte tänka mig

en mer fantastisk känsla

Men det blev vardag

Idag får jag de mest fantastiska leendena

varje dag

Skriken kommer på natten

och andningsstoppen varierar

mellan 4-25 per dag

Det är så livet ser ut nu

och jag har svårt att tänka mig det

på något annat sätt

Oftast skrattar jag

gråter ibland

är förbannad

och otrevlig mot de flesta i min omgivning

men dom har vant sig









Av Mia - 12 augusti 2010 20:48

stavfel i förra inlägget

kan bara stavas på två sätt

totalsprucken skärm

  

efter en störtdykning från soffryggen

och

Nagelförlängning

  

Japp gott folk

så illa är det

Jag har satt på otuggbara tippar på fingrarna

så inte nog med att jag är totalt handikappad

och inte ens kan öppna en läskburk

än mindre använda händerna

till nått som helst nödvändigt

som att skriva

Jag kommer snart ha en sjujäkla tandläkarräkning

att betala

Smart ide Mia

jäkligt smart

I förrgår hade vi besök

av makens mor bror och brorson

Vi hyrde två segways

packade badkläder

och fika

och drog iväg till Roxnäs Udde

Har ni aldrig åkt segway

Do it

              

Alla älskade det

utom möjligtvis dom andra två stackars familjerna

som  varit okloka nog

att välja just den dagen för familjemys

Maken till glada barn

var det dock längesedan jag såg

maken till glad make också

för den delen

Så pass glad att han bokade frisörtid

och sminktid

till mig

eller så var han bara jäkligt less

på hur jag ser ut

Frisören klippte av ungefär hälften av mitt hår

på bredden

Det är fortfarande mer likt affro

än en frisyr

men jag gick nog ner två kilo

på kuppen

och det gör ju inte ont

Sminkningen var kul

Japp visst är det skrämmande

naglar och smink

jesus min get vad har hänt

Ingen aning

men jag köpte iallafall smink för en mindre månadslön

med motiveringen att om jag inte köpte smink

så skulle ju pengarna för kursen vara bortkastade

Fullständigt logisk

eller inte

Nu natta monster

adios





Om Viggos mamma

Här är jag-Viggos mamma.
Är även mamma till Tinus Kasper och Adrian, dom är inte bortglömda.
Bara mindre dramatiska i sin framtoning.
Jag har världens bästa ungar
Kaxiga Bråkiga Busiga Kärleksfulla
Som alla barn
Ändå är dom bäst
Märkligt
Välkomna

Fråga mig

0 besvarade frågor

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Länkar

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards